Mail Ellen

of bel 0620002206

Na 25 jaar ervaring als trainer en acteur merk ik dat ik vaak uitga van 3 uitgangspunten in de trainingen. Van het grootste belang vind ik het hebben van controle over ons eigen lichaam en gevoelens. Het zich bewust zijn van onze eigen gevoelens en de redenen van ons handelen bepalen voor een groot deel onze wijze van communiceren. Een sterk bewustzijn zorgt ook voor een zelfreflectie waardoor iemand effectiever zijn/haar communicatiestijl kan aanpassen en kan beredeneren waar er ruimte is voor verbetering. Om dit te kunnen bereiken, is het nodig om niet alleen nadruk te leggen op het verbaal communiceren, maar zeker ook op non-verbale communicatie; het goed kunnen lezen van emoties (zowel die van onszelf als van de ander) en het onderkennen van de signalen van het lichaam zijn van groot belang.

Naast een scherp zelfbewustzijn en van de omgeving, is ook het besef van onze eigen overtuigingen van belang. Sommige mensen zijn empatisch ingesteld, anderen weer meer pragmatisch of doelgericht. Het is dus belangrijk om te beseffen op wat voor een manier we het beste communiceren en ook waarom we met anderen communiceren.

Tenslotte ben ik er van overtuigd dat mensen het beste leren door te ervaren, te onderzoeken en voornamelijk dat met plezier te beleven. Wanneer mensen zich niet prettig voelen tijdens een communicatietraining, dan zullen ze de nieuwe technieken zelden toepassen in hun werk. Echter, wanneer mensen ontdekken hoe plezierig goede communicatie kan zijn, zijn ze meer geneigd dit mee te nemen in hun dagelijkse leven.

Deze drie uitgangspunten staan centraal in al mijn trainingen. Op deze manier probeer ik mensen niet alleen op hun werk te helpen, maar ook daarbuiten. Want wanneer mensen zich nieuwe techieken eigen maken en ze ook in hun vrije tijd gebruiken, dan pas is de training pas echt geslaagd. Dit geldt voor het werken met jongeren met grenzeloos gedrag, als ook voor het werken met verpleegkundigen, managers, vrijwilligers, politieagenten,ambtenaren en ander professionals.

Klanten